De laatste tijd ben ik bezig geweest om foto’s op een andere manier vorm te geven. Door er een eigen interpretatie aan te geven, door wat creatief er mee te stoeien.

Een artikel van een van de moderatoren bij Deeldenatuur Rob Blanken wil ik graag met jullie delen:

Echt goede foto’s brengen een emotionele beleving tot stand, ze hebben zeggingskracht!  Een goede foto is dus meer dan alleen een registratie maar moet  ook sfeer en emotie en de essentie van wat je ziet verbeelden.

Creativiteit wordt gedefinieerd als ‘het scheppen van iets nieuws’.  Eigenlijk is het een heel breed begrip. Een creatief iemand kan nieuwe dingen bedenken, is origineel, heeft een scheppende geest en kan van daaruit iets nieuws creëren.   

Hoe kun je het verschil maken tussen een mooie registratie en een foto met zeggingskracht! Voor die extra stap moet je creatief zijn. Door middel van creativiteit probeer je de essentie van het onderwerp vast te leggen. Iedereen vult dat op zijn eigen wijze in en dat willen we graag zien. 

Bij het maken van een foto worden enorm veel technische en artistieke keuzes gemaakt zoals onderwerp, compositie, standpunt, te gebruiken objectief, lichtval, belichting, ISO-waarde, diafragma, sluitertijd, witbalans. Ook kunnen verschillende aanvullende technieken worden toegepast zoals gebruik van flitsers, high key, low key, lange sluitertijd, tegenlicht en bokeh, doorkijkjes, ritme en herhaling en bewegen met de camera. Natuurlijk speelt ook de nabewerking een belangrijke rol. Kortom, mogelijkheden te over om meer te verbeelden dan alleen de registratie.

Hierbij enkele van mijn foto’s. Ben erg benieuwd wat jullie er van vinden en ik hoop op een levendige discussie. En…..experimenteer zelf ook eens en deel de resultaten met ons.

Varens groeiend op een donkere rotswand, extra benadrukt door de rotswand in zwart – wit om te zetten. Jong leven in een weerbarstige omgeving. Het grote contrast (zwart van de rotsen en het frisse groen van de varens) versterkt dat gevoel. De beginnende herfstkleuren benadrukken toch ook de vergankelijkheid. Ook de grote scherptediepte (alles is scherp) speelt een belangrijke rol.
Bladnerven. In de herfst gefotografeerd waardoor warme kleuren geel. oranje en bruin overheersen. Door de foto om te zetten naar negatief ontstaat ineens een palet van prachtige complementaire kleuren blauw. Heel verrassend.
Blauwe heikikker met kikkerdril. Met wat overbelichting steken kikker en dril mooi af tegen de omgeving. Daarna de objecten extra geïsoleerd door alle overbodige lichtgrijze vlakjes van het water weg te poetsen. Kikker en nageslacht in hun eigen stille wereld.
Witte Kievitsbloemen. De opname wat overbelicht om de tere tinten te benadrukken en om een aquarel-achtig beeld te creëren. 
Twee ooievaars in een weiland in de vroege ochtend. Omgezet naar zwart wit waardoor het wit van de ooievaars er nog meer uitspringt. Door met name het bos er achter donkerder te maken ontstaat een ietwat vervreemdend effect.
Rotsvegetatie. Ook hier weer een gedeelte van de rotsen omgezet in zwart-wit en de kleuren van de vegetatie wat extra aangezet voor het contrast. Plantjes die onder moeilijke omstandigheden kunnen overleven wat extra in het zonnetje gezet.
Hollend edelhert. Om suggestie van beweging te benadrukken heb ik hier gekozen voor een langere sluitertijd en heb bij de opname mee bewogen met de camera zodat de achtergrond streperig vervaagt. Voorwaarde voor dergelijke foto’s is wel, dat de kop op zijn minst wel scherp moet zijn
Structuren in een rots. Door de verschillende hardheden van het gesteente ontstaat een mooi en grillig patroon, dat op zich al een abstraherend karakter heeft. Door de foto om te zetten in negatief ontstaan aparte kleuren, die vervreemdend werken en die de toeschouwer uitdagen om er nog iets in te “herkennen”